Da qualche parte ho letto che se ha i fiori rosa è friedrichii, se sono bianchi e mihanovicii... O era il contrario?
l'avevo letto anche io , ed eccolo qui:
Gymnocalycium friedrichii and
G. stenopleurum are sometimes combined with
G. mihanovichii, and sometimes kept as separate species. The main distinctions of
G. friedrichii and
G. stenopleurum from
G. mihanovichii are:
- G. friedrichii has prevalently purplish pink, wide open flowers and well-pronounced polymorphism of spines. Besides it has tall slender ribs and roller-shaped prominent thickening around areoles.
- G. mihanovichii has wider, lower ribs, in juvenile plants divided into separate chins, in maturity every rib have flat surface and a pleat above each areole. But the essential thing is its pale or brownish-yellow, not fully opening flower.
- G.stenopleurum Has white, fully opening flowers.
But many intermediate forms are also known and nowadays it is suggested that all should be combined into only one variable species
detto questo la spiegazione di chebarba mi sembra molto meno fantasiosa ma ben piu realistica , tutti la stessa specie da altre parti ho letto che ci sono variazioni di colori e colori dei fiori tra popolazioni del centro e del nord... po gli hanno dato un saccodi nomi fantasiosi come piace tanto fare...
Il mio si sta dando da fare ...fin troppo boccioli qualcuno non è riuscito a portarlo avanti e si e seccato.